Quote of the Day:

"Allah always provide us with better things if we keep on trusting Him. Faith and hard work would help.."
-FzaIbrahim

TIME:



Thursday, March 15, 2012

Nilai.

Tidak banyak perkara tentang diri sendiri yang perlu diceritakan kepada semua orang secara terang-terangan. Ini termasuk juga tentang keadaan jiwa dan minda. Manusia secara lumrahnya memang tercipta dengan perasaan ingin tahu, ingin mencuba, ingin ini, ingin itu dan untuk meletakkan konklusi, semuanya di dalam dunia ini, selagi termampu dan terbentang luas peluangnya, ingin dicuba. Ada juga yang dicuba secara tidak sengaja tetapi hasilnya memberansangkan.

Ada perkara yang dari mula sudah kita tahu bagaimana penamatnya.Sudah menjadi kebiasaan bilamana dalam hidup ini ada dua bahagian untuk kebanyakan perkara. Bila ada gembira, ada lah juga sedihnya. Hitam dan putih, Tawa dan tangisan. Sayang dan benci. Siang dan malam. Hidup dan mati. Barangkali sukar untuk kita kekalkan sesuatu itu. Bangun dan jatuh juga adalah biasa. 

Aku akui, untuk cuba mempertahankan pendirian diri dan menjelaskan sesuatu keadaan adalah teramat sukar bagi seseorang. Justeru, bagaimana bagusnya kita dalam sesuatu, silakan merendah diri. Tiada gunanya beriak sini sana tentang kehebatan itu sedangkan pada mata orang lain, yang riak itu lebih dominan. Akhirnya disisih dan dibenci. Bagaimana pula penyesalan dapat membantu untuk memperbetulkan keadaan? Sukar bukan? Mungkin, hari ini kita amat disukai dan dipuja. Esok, lusa bagaimana? Saat diri sudah mula menimbulkan kebosanan pada orang lain pula bagaimana? Fikirkan lah. Ya, fikir dalam-dalam.
Ini contoh.
Jumlah yang sama tapi nilainya sudah lain dulu dan sekarang.
Fikir lagi.