Quote of the Day:

"Allah always provide us with better things if we keep on trusting Him. Faith and hard work would help.."
-FzaIbrahim

TIME:



Friday, March 16, 2012

Definisi.

Mahu atau tidak, selalunya kita tidak punya banyak pilihan untuk diri sendiri. Kalau ada pun, pasti akan ada dua porsi terjadi. Ada masanya, aku terpaksa mendiskriminasikan hak sendiri untuk orang lain - kasihan diri yang selalu ditindas oleh diri sendiri.

Apa itu kebahagiaan?

Definisi aku mudah. Selagi mampu buat aku tersenyum dan rasa dihargai, itulah kebahagiaan buat aku. Dan jika itu tidak berlaku?
Tak mengapalah. Bukankah aku hanya seorang manusia? Aku belajar untuk berdiri diatas kaki sendiri setelah sekian lama. Biarlah lembut dan rapuh bagaimanapun hati aku, disudut lain, aku sentiasa ajarkan ia erti tabah dan sabar. Ini bukan penipuan tapi sesuatu yang benar. Tiada gunanya aku hilang sabar dan lemparkan sesuka hati. Akhirnya diri aku sendiri yang rugi, bukan?
Benarlah kata orang, bila kita sudah belajar untuk berdikari sendiri, pemikiran kita akan lebih matang. Aras kerasionaliti itu akan sendirinya melonjak naik. Sebab kita sudah lihat dan rasai apa impak untuk sesuatu tindakan.

Dan pada pandangan aku sendiri, manusia secara lumrahnya terlalu sibuk mencemburui kehidupan orang lain sedangkan kita boleh cipta yang lebih indah dengan cara kita sendiri. Jangan pula masa depan sendiri dilelong pada kenangan lampau. Bagaimana baru boleh kita bergerak maju kehadapan dengan lebih yakin, positif dan tenang? Aku sendiri tak mahu menghantui minda dengan perkara yang membangkitkan kemarahan dan kesedihan hati. Jadi biarkan lah. Bina yang baru. Start again. 
Don't waste our time to keep holding on something sad too long if we can actually start something new with more happiness and laughter.
 
Bahagia itu ada dimana-mana.
Jangan hanya menunggu.
C A R I = Cari.