Quote of the Day:

"Allah always provide us with better things if we keep on trusting Him. Faith and hard work would help.."
-FzaIbrahim

TIME:



Monday, December 05, 2011

Semut Kecil.

Aku lihat ada semut kecil di atas dinding. Aku tenung diam-diam rupa si kecil itu. Lama aku berfikir.
36-29-36. Ahh, mana mungkin. Aku buat perkiraan yang salah. Aku pasti. Aku senyum, aku pejam mata dan cuba melihat bayangan hari esok. Aku nampak masa depan. Kemudian aku angkat tangan dan tangan itu sengaja aku letakkan di depan semut kecil. Laju ia meniti diatas jari jemari aku hingga ia lepas ke seberang sana. Comel. Aku senyum lagi. Boleh kah aku menyeberang dari hidup aku kini ke masa hadapan semudah itu?

Makhluk kecil itu aku perhati lagi. Kelihatan lemah dan naif. Dalam beberapa saat, aku siap membuat bulatan air disekeliling ia. Ya, bulatan kecil. Sebesar koin dua puluh sen. Semakin lama semakin kecil aku jadikan ia. Bijak. Aku nampak ia cuba memanjat untuk menyeberang lagi. Aku tenung dan belajar dari gerak geri si kecil. Terpandangkan sesungutnya, aku cuba berfikir lagi. Beberapa saat, ia sudah berada diluar bulatan. Ya, kalau ia mampu menyeberang, mengapa tidak aku?
Mana mungkin ia mustahil bukan?
Ia kecil. Ia comel. Ia kelihatan lemah. Namun jangan sekali dipandang rendah.
Tak mustahil. Aku juga mampu.

Sedikit lari topik. Tapi aku mahukan ini sekarang. Huu.