Quote of the Day:

"Allah always provide us with better things if we keep on trusting Him. Faith and hard work would help.."
-FzaIbrahim

TIME:



Monday, February 21, 2011

Kenapa mesti pilih kebencian?


Kenapa manusia membenci sedangkan sejak lahir, ibu ajarkan kita tentang kasih sayang. Betapa kasih sayang itu dapat menjernihkan apa yang keruh. Bukankah membenci itu hanya menyakitkan hati sendiri? Bukankah memaafkan itu lebih baik? Biar kita sakit, biar kita terluka. Maafkan. Kadang² kita tersilap membuat tafsiran. Apa yang kita fikir tak seperti yang sedang berlaku. Kita menuduh, kita mula menanam benci. Untuk apa? Apa yang kita dapat dari sifat benci itu? Selain sakit hati, kita mungkin memalukan diri sendiri.

Dalam dunia, tak siapa pun sempurna. Dimana yang kurang, apa salahnya kita baiki. Tambah apa yang patut dan buang apa yang buruk dan berkarat dalam diri. Jadi kenapa masih mahu membenci? Kenapa mahu juga pilih kebencian? Seronok? Menggembirakan? Tak. Kita sendiri yang sakitkan hati sendiri dengan sifat benci. Kikislah dan fikir positif. Hidup ini terlalu singkat untuk kau letakkan kebencian di tengah² perjalanan yang kau fikir masih jauh. Tak siapa tahu jika esoknya orang yang kau benci akan mati. Kau suka bila terjadi begitu? JANGAN. Mungkin disebabkan wujudnya orang yang kau benci itulah kau mula belajar jadi lebih baik. Untuk perbaiki apa yang buruk dalam diri kau. Dan dari situ jugalah kau belajar tentang hidup yang tak selalunya indah. Jika semuanya indah² belaka, seronok dan amat menggembirakan, apa pula dugaan yang akan buat kau belajar tentang sesuatu yang baru? Sekali lagi, kenapa harus tanam sifat benci?

Kita sendiri pun bukan semua orang suka. Bukan semua orang sayang. Ada juga yang membenci. Sentiasa ada yang membenci walau apa pun yang kita lakukan. Kau mahu membenci kembali kah? TAK. Api dengan api tak mungkin boleh menjernihkan keadaan. Salah satu mesti menjadi air atau pasir. Kau pula bagaimana?

Masih memilih kebencian?


[Picture Source: Self Photoshoot]
Abaikan cincin persahabatan aku yang sakti lagi berkuasa itu.

And yeah, hatred can kill your soul softly. 
This entry is just my random thoughts.